För- och nackdelar med sexualundervisning

Sexualundervisning är vanligtvis en del av den mänskliga sexualitet läroplanen, som bör läras ut i både offentliga och privata skolor. Sexualundervisning är en viktig aspekt av att lära små barn om mänsklig sexualitet och sexuellt beteende. Den består i grunden av att utbilda barn och tonåringar om könets och relationernas natur, de fysiologiska förändringar som sker under puberteten, skillnaden mellan ”sex”att engagera sig i sex”, de juridiska och medicinska frågor som uppstår ur att ha sex, och även det ansvar som följer med att ha sex. Sexualundervisning bör inte bara läras ut till små barn; det bör genomföras från barndomen och förstärkas genom regelbundna påminnelser. Sexualundervisning hjälper barn att förstå och acceptera sina kroppar och sin sexualitet och hjälper barn att lära sig att uttrycka sin sexualitet.

Sexualundervisning anses ofta kontroversiellt på grund av det faktum att många människor känner att det främjar en moralisering av kön. Detta gäller särskilt de konservativa religiösa grupper som har varit emot sexualundervisning i skolan under lång tid. Vissa människor tror att sexualundervisning lär barn ohälsosamma vanor och attityder. Staten anser dock att sexualundervisning hjälper till att förebygga sexuellt överförbara sjukdomar, inklusive hiv och aids. Många länder kräver att sexualundervisning, eller liknande information, läras ut i alla offentligt finansierade skolor. Föräldrar bör få en chans att välja bort sexualundervisning. Vissa stater tillåter också föräldrar att välja bort av religiösa skäl. Men allt fler föräldrar väljer nu att skriva in sina barn i privata skolor där de får ta sina egna personliga kurser om sexualundervisning. Dessa föräldrar tror ofta att de har mer kontroll över vad deras barn lär sig och upplever. Dessa föräldrar är i allmänhet oroade över hur deras sexualundervisning kurser har på sina barns attityder och föreställningar om sex.

Konservativa grupper

Det finns två huvudgrupper som stöder och motsätter sig sexualundervisning. De flesta grupper som stöder sexualundervisning gör det eftersom de anser att det lägger för stor vikt vid att utbilda barn om mekaniken i kön snarare än att lära dem om relationer mellan människor. Vissa grupper, såsom den kristna högern och konservativa religiösa grupper, anser att sexualundervisning främjar sexuell promiskuitet och öppenhet. Vissa grupper, såsom USA: s katolska biskopar etikkommitté, tror inte på undervisning sexualundervisning helt och hållet. Det finns dock de som stöder sexualundervisning och känner att sexualundervisning tjänar en viktig pedagogisk funktion i en sund utveckling av sinnet och kroppen av ett barn. De anser också att små barn har rätt att känna till de fysiska, biologiska aspekterna av sex. Att be små barn att ställa frågor om vad de tycker är fel och att ifrågasätta vad de inte gillar är ett hälsosamt sätt för dem att få kunskap om sex. Sexualundervisning kan också hjälpa barn att utveckla sunda relationer när det gäller tillit och respekt, vilket är avgörande för ett lyckligt och friskt barn.